-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10633 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا امام جمعه شهر تهران موقت است ؟ چرا رئيس جمهور نمي تواند امام جماعت شود و چرا زن حق ّرهبري يا فرماندهي و امام جماعت شدن را ندارد؟

شهر تهران و هر شهري يك امام جمعهء اصلي دارد كه از طرف رهبر معظم انقلاب معين مي شود و يك ياچند امام جمعهء موقت دارد كه در مواقعي كه امام جمعهء اصلي نباشد يا كسالتي داشته باشد, امام جمعهء موقت نماز را برپا مي كند.

شهر تهران از ويژگي خاصي بهره مند است . امام جمعهء اصلي شهر تهران حضرت آيت اللّه خامنه اي رهبر معظم انقلاب است كه در زمان حضرت امام (ره ) به امامت جمعهء تهران منصوب شد. چند امام جمعهء موقت نيز دارد كه هركدام به نوبت نماز را اقامه مي كنند. تعدد امام جمعه باعث تنوع ميشود اما اين كه چرا رئيس جمهور محترم جناب آقاي خاتمي , امام جمعه نيست , اميد است در آينده داراي اين سمت نيز بشوند.

اين كه گفته ايد چرا رئيس جمهور نمي تواند امام جماعت شود؟ جواب اين است : ايشان امام جماعت مي شود,مانند بقيهء روحانيون كه در مساجد امام جماعت مي شوند و فعلاً در مسجد محل رياست جمهوري , در مواقع مناسب امام جماعت هستند.

چرا زنان حق رهبري ندارند؟ بر اساس روايات از پيامبر و امامان و بر اساس آيهء اين حق به آنان داده نشده است . منشأ اين حكم به اصل خلقت مرد و زن بر مي گردد, چون روحيات و توانمندي هاي مردان با روحيات و توانمندي هاي زنان متفاوت است .

اين مطلب صرف يك ادعا نيست , بلكه حتي روانشناساني كه خود از زنان بوده اند به اين تفاوت ها تصريح كرده اند. براي اطلاعات بيش تر در اين زمينه به كتاب نوشتهء شهيد مطهري و به كتاب نوشتهء آيت اللّه جوادي آملي مراجعه كنيد.

زن مي تواند فرماندهي زنان يا امام جماعت زنان بشود. گرچه برخي از فقها در اين مسئله احتياط كرده اند.(1)

(پـاورقي 1.توضيح المسائل مراجع , ج 1 مسئله 1453

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.